مجلة عالية

ممرضة تتهم منة شلبي: “تحرمنا من الأكل وتجبرنا على النوم على الأرض”

0 1٬183

أطلق مجموعة من الممرضات في مصر هاشتاغات عبر مواقع التواصل الإجتماعي تتهم فيها الممثلة المصرية منة شلبي بالعنصرية وإساءة لممرضتين تقومان على رعاية والدتها الفنانة زيزي مصطفى المريضة عن طريق تجويعهما وحرمانهما من الطعام الجيد وإجبراهما على النوم على الأرض .

وطالبت الممرضات بتدخل نقابة التمريض في القضية لإنقاذ زميلاتهن وسط شهادات مختلفة حول معاملة منة شلبي ووالدتها لهن. ومن الشهادات التي تم تداولها بشكل واسع عبر السوشيال ميدي منشور لممرضة تدعى ميار أكدت أنها كانت تعمل في منزل زيزي مصطفى وقامت برعايتها في وقت سابق وتعرضت للإساءة حيت كتبت: “أنا مش قدرة اصدق كمية الظلم اللي بيتعرض ليه فئة التمريض في البلد ديه تخيل تبقى سايب اهلك وبيتك ومننا ولاده وفجأة تتحط في مكتب امن وبعدها تترحل ع النيابة عشان إنت غلبان ومش إبن فنان ولا مسؤول في البلد عشان يبعدوا الظلم عنك الكلام ده عن لساني أنا وأنا اشتغلت مع الفنانة منة شلبي.

وأضافت: “وعارفة طريقتها السادية اللي بتعملو مع التمريض وفي الآخرة ولمجرد لسع غير مقصود من قرب مياه حرارية هي اللي طلبت تتحط لمامتها تحبس بنتين وتقعدهم في مكتب امن كأنهم حرامية أو سرقوها وأكثر من حد يحاول يتواصل مع الفنانة لأن الموضوع بسيط وغير مقصود بس بلاش النيابة لكن هي بعد ما خلصت إهانة وسب وألقاظ وشتائم زي اللي دايما بيحصل في بيتها وديتهم ع القسم وحاليا في النيابة بيتحقق معاهم”.

وتابعت: “عارفة إن نقابتنا مش هتسمع لينا ولا هيجاب حقنا في البلد ديه عشان كده بنسبها ونسافر ومنبقاش طايقين العيشة فيها بجد حزينة ع البنات وما باليد حيلة.

وكانت الفنانة المصرية منة شلبي قد تقدمت ببلاغ ضد ممرضتين كانتا اقومان برعاية والدتها المريضة في منزلها متهمة إياهما بالإهمال عن طريق إستخدامهما المياه الساخنة في علاج جرح لها مما أدى إلى إلتهاب الجرح وتقيحه مطالبة بمحاسبتهما.

اشترك في نشرتنا الإخبارية
اشترك في نشرتنا الإخبارية
اشترك هنا للحصول على آخر الأخبار والتحديثات والعروض الخاصة التي يتم تسليمها مباشرة إلى صندوق الوارد الخاص بك.
يمكنك إلغاء الاشتراك في أي وقت
اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.